I nagroda w konkursie na opracowanie koncepcji architektonicznej przebudowy wnętrz i elewacji frontowej budynku głównego Opolskiego Teatru Lalki i Aktora im. Alojzego Smolki w Opolu.
I nagroda w konkursie na opracowanie koncepcji architektonicznej przebudowy wnętrz i elewacji frontowej budynku głównego Opolskiego Teatru Lalki i Aktora im. Alojzego Smolki w Opolu.
Założenia architektoniczne (Fragment opisu autorskiego)
Koncepcja przebudowy elewacji frontowej Opolskiego Teatru Lalki i Aktora imienia Alojzego Smolki jest zadaniem w wysokim stopniu symbolicznym. Tak, jak każda elewacja budynku o szczególnym znaczeniu publicznym, powinna zawierać treści związane ze znaczeniem definiowanej przez nią przestrzeni.
W przypadku teatru w Opolu przyjęto za symboliczną postać założyciela teatru - Alojzego Smolki - lalkarza snycerza i wizjonera, który stworzył opolski teatr, uniezależnił go, nadał mu formę i osobowość. Następne pokolenia twórców i użytkowników związanych ze sceną opolską rozwijały jego myśl i budowały nowe wartości.
W warstwie wizualnej, ikonograficznej, pamiętamy go między innymi dzięki zdjęciom a zwłaszcza dzięki najbardziej znanemu, przedstawiającemu go z jedną z ulubionych marionetek, które sam tworzył. Po przetworzeniu graficznym zdjęcia oraz użyciu nowoczesnych technologii projektowych nałożono jego obraz na delikatną strukturę nowych brył, uzyskując bazową siatkę konstrukcyjną, która następnie poddana została wymogom przeprowadzonej analizy przestrzennej.
Przestrzeń wewnętrzna, w której dominują schody wachlarzowe przechodzące w galerie – stanowią organiczny kontrapunkt dla „racjonalnej” geometrii brył zewnętrznych. W symbolice nowej fasady nie mogło zabraknąć również echa obecnej, bajkowo - sentymentalnej elewacji holu stanowiącej znak rozpoznawczy Opolskiego Teatru Lalki i Aktora.
W nowej odsłonie ten sam, baśniowy świat, uzyskujemy oddzielając się od ulicy iluzją kryształów, drogocennych kamieni czy też brył lodu, które są symboliczną przestrzenią oddzielającą rzeczywistość od magicznego świata teatru.
Rozwiązania konstrukcyjno-materiałowe (Fragment opisu autorskiego)
Nową bryłę budynku teatru zaprojektowano w konstrukcji mieszanej żelbetowo-stalowej. Zewnętrzne ściany nośne oraz stropodach nad holem głównym tworzą stalowe struktury o trójkątnych modułach, o boku ok. 100cm, wypełnione zestawami tafli szklanych lub rdzeniem z wełny mineralnej i białą okładziną ceramiczną.
Stropy żelbetowe o rozpiętości do 9 m, oparte są na trzech parach skośnych słupów stalowych (strop nad parterem), na żelbetowym trzonie klatki schodowej oraz na wzmocnionej konstrukcji ścian zewnętrznych nowego i starego budynku. Część budynku zawieszona nad przejazdem i przylegająca dylatacją do ślepej ściany budynku mieszkalnego oparta jest po jego stronie na tarczy żelbetowej, zakrywającej ślepą elewację tegoż budynku.
Ściana zewnętrzna o strukturze " kryształów " zbudowana jest z dwóch warstw szkła.
- Zewnętrzne, typowe dla ściany kurtynowej zestawy szklane z ukrytą podkonstrukcją, zamocowane do samonośnej struktury będącej konstrukcją ścian i dachu,
- Wewnętrzne tafle szkła bezpiecznego - laminowanego warstwowo-zamocowane pod kątem do płaszczyzny elewacji, z natryskiem ołowiowym lub lustrzanym, które zniekształcają obraz i światło przechodzące przez elewację, naśladując geometrię pryzmatu.
W rejonie elewacji z kryształów pożądane jest wykończenie powierzchni konstrukcyjnej stalowej struktury w sposób, który umożliwi powstawanie dodatkowych odbić i refleksów - np. Srebrny lakier na wysoki połysk, polerowanie lub chromowanie konstrukcji.
W celu wzbogacenia plastycznego efektu, elewacja powinna być odpowiednio iluminowana w nocy.
Ściany i sufity we wnętrzach, w których jedna z elewacji stanowi ściana z pryzmatów szklanych wyłożone są pomiędzy siatka widocznej konstrukcji, płytami akustycznymi z prasowanej wełny mineralnej pomalowanymi na kolor satynowy lub biały. Widoczna struktura konstrukcji polakierowana jest proszkowo na biało. Podłogi wykończone są ciemnym lastrico szlifowanym na wysoki połysk.
Autorzy projektu:
TREX Sp. z o.o. Warszawa
- Jacek Rzyski - Generalny Projektant - Autor
- Radosław Stach - Autor
Źródło: Opolski Teatr Lalki i Aktora im. A. Smolki