Polska i Świat

Lipiec 5, 2015

Propozycja rewitalizacji dawnej fabryki drożdży w Lublinie

Akademia Sztukmistrzów w Lublinie - projekt dyplomowy Mateusza Polaszka i Łukasza Polaszka (Politechnika Lubelska)
Akademia Sztukmistrzów w Lublinie - projekt dyplomowy Mateusza Polaszka i Łukasza Polaszka (Politechnika Lubelska)

Jest to projekt dyplomowy Mateusza Polaszka i Łukasza Polaszka, który powstał na Politechnice Lubelskiej pod kierunkiem prof. dr hab. inż. arch. Lecha Kłosiewicza. Projekt otrzymał I Nagrodę Architektoniczną im. Małgorzaty Baczko i Piotra Zakrzewskiego.

Jury doceniło kompleksowe opracowanie projektu, a także dobre rzemiosło architektoniczne. Zdaniem jurorów projekt znakomicie odczytuje wielkość przestrzeni, jest zróżnicowany i odpowiedzialny. Uwagę oceniających zwróciła także kwestia zawodu cyrkowca – który jest metaforyczny, inspirujący, ma charakter społeczny, a projekt akcentuje zawodowe rzemiosło osób, które będą się tam kształcić.

Akademia Sztukmistrzów w Lublinie, Bursa Akademii Sztukmistrzów - streszczenie opisu projektu

Przedmiotem pracy jest propozycja rewitalizacji terenu poprzemysłowego dawnej fabryki drożdży w Lublinie, powstałej w 1910 r., którą stanowi architektoniczny projekt koncepcyjny adaptacji i rozbudowy zachowanych budynków na potrzeby Szkoły Sztuki Cyrkowej. Istniejąca zabudowa zostanie także uzupełniona o nowe budynki które pomieszczą bursę szkolną oraz restaurację i mediatekę. Projekt jest odpowiedzią na rzeczywistą potrzebę środowiska cyrkowego z Lublina – brak zaplecza lokalowego, coraz większe zainteresowanie społeczne rozwijaniem umiejętności cyrkowych oraz tradycję odbywającego się corocznie Carnavalu Sztuk - Mistrzów. Główne założenia projektu:

 

  • Przewiduje się wyburzenie części pomniejszych budynków i wykorzystanie cegły rozbiórkowej przy budowie nowych obiektów (okładzina ścian zewnętrznych oraz wewnętrzne ściany działowe)
  • Szkoła, rezygnując z tresury zwierząt, realizować będzie ideę cirque noveau – Nowego Cyrku, który za pomocą dyscyplin cyrkowych i kuglarskich opowiada historię, tworzy spektakle na wzór teatru
  • Projekt jest wzorowany na trzech zagranicznych szkołach cyrkowych: w Montrealu, Londynie i Barcelonie
  • Najstarsze budynki drożdżowni, pierwotnie posiadające charakter architektury przemysłowej przełomu XIX i XX w., po wielu przebudowach zatraciły te cechy. W projekcie wykorzystano moduł konstrukcyjny fabryki, który powielono przy rozbudowie i w nowych budynkach, dla zachowania spójności założenia
  • Zachowanym najstarszym ceglanym budynkom fabrycznym zostanie przywrócony dawny wyglądu poprzez skucie tynku pochodzącego z lat 90-tych XX w.
  • W projekcie proponuje się maksymalną przekształcalność przestrzeni dającą możliwość dostosowania jej do zmiennych potrzeb jej użytkowników
  • W nowo projektowanych budynkach, jako ochronę przed nadmiernym nagrzewaniem pomieszczeń zastosowano okładzinę zewnętrzną w postaci perforowanych płyt ze stali kortenowej, o zmiennej gęstości otworów, zależnej od stron świata
  • Przewiduje się otwarcie terenu dawnej fabryki dla mieszkańców dzielnicy. Obecnie jest to zdegradowana i zamknięta przestrzeń prywatna, na którą właściciel nie ma pomysłu. Poprzez całkowitą rezygnację z grodzenia działki, poprowadzenie ścieżki rowerowej wzdłuż rzeki, dostępność dla ruchu pieszego i samochodowego, ma stać się przyczyną do rozwoju tej części miasta

 

Akademia Sztukmistrzów

Budynek zaprojektowano jako kompozycję ciężkich brył ceglanych, z charakterystycznym podkreśleniem wejścia poprzez „przesunięcie” fragmentu ściany najwyższego budynku fabrycznego. Obiekt nabiera lekkości w kierunku wschodnim dzięki zastosowaniu w dobudowanej nowej części lekkiej konstrukcji stalowej i ażurowych kortenowych okładzin.

Całość założenia składa się z dwóch najstarszych, ceglanych budynków fabrycznych oraz dobudowanego od strony wschodniej stalowego budynku halowego, połączonych parterowym pawilonem, na dachu którego przewiduje się boisko. Zabieg ten umożliwił scalenie części typowo uczelnianej, z częścią sportową (sale do ćwiczeń i zewnętrzne boisko) oraz z częścią przeznaczoną na salę widowiskową z zapleczem technicznym. W najstarszym budynku fabrycznym przewiduje się umieszczenie sal do ćwiczeń, z możliwością dowolnej ich aranżacji poprzez zastosowanie ruchomych stropów i mobilnych ścianek systemowych. Główne wejście do szkoły zlokalizowane jest w zachodniej części najwyższego budynku fabrycznego (dawnej „rektyfikacji”), którego dwie pierwsze kondygnacje stanowią hall wejściowy i foyer dla sali widowiskowej. Na wyższych kondygnacjach umieszczono sale zajęć teoretycznych, z możliwością dostosowania ich do innych funkcji. W piwnicy pod dawnymi budynkami fabrycznymi lokalizuje się magazyny sprzętu i kostiumów oraz warsztat. Komunikację pionową umieszczono na frontowych ścianach budynku, zachowując jej historyczne umiejscowienie. W dobudowanym parterowym pawilonie, w części południowo - zachodniej, zlokalizowano portiernię, szatnię okryć wierzchnich oraz foyer. Część północno - wschodnią zaprojektowano jako strukturę, która może być dowolnie aranżowana dzięki mobilnym ściankom systemowym.

 

Akademia Sztukmistrzów w Lublinie - Plansza 1. - projekt dyplomowy Mateusza Polaszka i Łukasza Polaszka (Politechnika Lubelska)
Akademia Sztukmistrzów w Lublinie - Plansza 2. - projekt dyplomowy Mateusza Polaszka i Łukasza Polaszka (Politechnika Lubelska)
Akademia Sztukmistrzów w Lublinie - Plansza 3.- projekt dyplomowy Mateusza Polaszka i Łukasza Polaszka (Politechnika Lubelska)
Akademia Sztukmistrzów w Lublinie - Plansza 4. - projekt dyplomowy Mateusza Polaszka i Łukasza Polaszka (Politechnika Lubelska)
Akademia Sztukmistrzów w Lublinie - Plansza 5. - projekt dyplomowy Mateusza Polaszka i Łukasza Polaszka (Politechnika Lubelska)
Akademia Sztukmistrzów w Lublinie - Plansza 6. - projekt dyplomowy Mateusza Polaszka i Łukasza Polaszka (Politechnika Lubelska)

Restauracja i mediateka

W miejscu wyburzonego budynku magazynowo - garażowego sytuuje się pierwszy z nowych obiektów, z dwukondygnacyjną restauracją oraz mediateką. W parterze budynku lokalizuje się kuchnię, wraz z zapleczem magazynowo - socjalnym oraz salę restauracyjną dla ok. 80 osób. Na poziomie 1 umieszcza się antresolę restauracji dla ok. 80 osób. Na poziomie 2 projektuje się mediatekę, wraz z zapleczem magazynowym i sanitarnym dla użytkowników oraz pracowników. Komunikację pionową zapewnia klatka schodowa, zlokalizowana przy wejściu, w północno - wschodniej części budynku.

Bursa szkolna

Kolejne obiekty, usytuowane po wschodniej stronie pierwszego, projektuje się jako dwa, jednakowe domy studenta. Na parterze przewiduje się: pomieszczenia dla, w sumie, 9 osób, w tym 2 pokoje dla niepełnosprawnych; wspólną kuchnię, jadalnię i miejsce rekreacji, pralnię oraz suszarnię. Na dwóch pozostałych kondygnacjach zaprojektowano powtarzalny układ funkcjonalny. W każdym „mieszkaniu” jedna łazienka przypada maksymalnie na dwa pokoje mieszkalne.

W projektowaniu przestrzeni wewnętrznych obu rodzajów obiektów: restauracji i mediateki oraz domów akademickich kierowano się zasadą poszanowania zarówno potrzeby wspólnoty, jak i potrzeby prywatności każdego z użytkowników. W obrębie budynków zadbano o zapewnienie swobody wyboru między: „chcę być z innymi” - dolna sala restauracyjna, wspólna czytelnia mediateki, wspólna kuchnia i jadalnia bursy, a „chcę być sam” - antresola restauracji, wydzielone stanowiska multimedialne w mediatece, jednoosobowe pokoje mieszkalne. Sytuowanie obiektów wewnątrz zespołu Akademii Sztukmistrzów również odpowiada zasadzie gradacji dostępności - mediateka ze stołówką, mogącą służyć także zewnętrznym użytkownikom, położona jest w pobliżu parkingów, bliżej wjazdu na teren szkoły. Akademiki, cofnięte w głąb działki, na uboczu ciągów komunikacji pieszej dają komunikat przestrzenny „tam znajduje się strefa prywatna”.

Projekt przywraca miastu od dawna nieobecną funkcjonalnie przestrzeń, czyniąc z „nie-miejsca” miejsce tętniące życiem. Zachowując pamięć o dokonaniach minionych pokoleń – przez zachowania dawnego zainwestowania, dodaje nowe wartości opowiedziane językiem współczesnej architektury.

Tagi: rewitalizacja budynki

Domy jednorodzinne

Inwestorzy projektu Trzy Szczyty mieli założenie, chcieli dom katalogowy. Po kilku spotkaniach ud...
Marzec 13, 2024
Projekt Willa Biała Magnolia to kolejna próba zmiany zastanego porządku rzeczy na krakowskiej dzi...
Luty 28, 2024

Wasze realizacje

Mieszkanie w Krakowie zostało zaaranżowane z myślą o właścicielu – miłośniku science fiction. Ins...
Luty 21, 2024
Dom jednorodzinny pod Krakowem. Inspiracje do projektu zaczerpnięte z różnych dziedzin sztuki- mu...
Styczeń 24, 2024

Materiały budowlane

Wygląd biura ma ogromny wpływ na atmosferę pracy. To, na jaką kolorystykę postawisz i jakie mebl...
Marzec 12, 2024
Źródło www.in360.pl
Umywalka wisząca to kwintesencja nowoczesności i funkcjonalności, idealna do każdej łazienki. Je...
Marzec 11, 2024

Konkursy

In this competition, we invite architects, designers, and dreamers to imagine the future of art as influenced and created by artificial intelligence. The challenge is to conceptualize what an AI ar...
Marzec 11, 2024
Instytut Wzornictwa Przemysłowego prezentuje wyjątkowe wyzwanie dla młodych kreatywnych umysłów – konkurs Young Design 2024 pod hasłem „REsponsibility – ODPOWIEDZIALNOŚĆ – ZRÓWNOWAŻONE PROJEKTOWANIE”
Marzec 4, 2024